infovirrat%20x%203.jpg

Piirros: ~ https://www.slideshare.net/oraakkeli/verkonkutojan-strategiaa

 

*

...

Lukija, lopulta maksajana on symbioosissa median ja some' n kanssa

Media on välikädellistä tiedon, informaation ja juorun kuljettamista tarkoitushakuisesti ja/ tai faktisen laadukkaasi niiden synnystä lukijoiden ahnaisiin käsiin - olemmehan uteliaita ja haluamme tietää tai vähintäänkin luulla tietävämme.



'Tieto on valtaa' -sanotaan

Tänään internet aikakaudella, informaatio kulkee jo taskuissa ja "sormiviippailua" näkee joka paikassa, siksi ahkeraa tuo tiedon selailu on.

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja se hakee kiihkeästi omia linjojaan, laadun parantuen ja informaation monipuolistuen - lähteiden lisääntyessä ja välikäsien vähetessä.

Ollaan osaltansa siirtymässä myös suoramediaan, jossa tiedon ja informaation tuottaja on jopa lukija itse - varsinkin yleistyvien kommentointimahdollisuuksien myötä - vaikkapa tämä HS-kommentointimahdollisuus.



Facebook ja Google luovat infoalustoja, ja näihin (toimittaja)lukijat ovat innolla tarttuneet

Esimerkkinä Googlen omistama Blogspot, joka lienee yksi suurimmista - jopa maailmallisesti. Otan esimerkin: Tulen tämän kommentoinnin siirtämään omaan Blogspot' iin, HS-linkin kera! Blogissani on 2 092 kirjoitusta ja lukuavauksia 284 769, mutta ei yhtään mainosta, joita en ole halunnut sinne liittää.

Tämä Blogspot pitää sisällään tuhansia linkkejä maksullisiin medialinkkeihin, tosin Yle on ilmainen, siellä ei ole maksumuuria. Google varmaan tietäisi miten paljon kirjoituksieni lukijat avaavat näitä medialinkkejä - tuoden ainakin mahdollisuuden, että tilaavat maksumedioita, kun se näin digiaikana on helppoa.



Lukijoiden kommentteja on myös paljon itse median palstoilla

Esimerkiksi eräs juttuni eräässä tiedejulkaisussa on saanut 22 098 lukijakommenttia - tässäkään en tiedä miten paljon niissä tai itse aloituksessa olevia medialinkkejä on availtu, ehkä niiden myötä jopa tilauksia tehdyn maksullisiin digimediapalveluihin!

Toimittajuus ratkaisee. Onko lukijoista 'suoratoimittajiksi', sen ratkaisevat lopulta lukijat itse!



.
HS: "EU:n piti suitsia Facebookin ja Googlen kaltaisten mediajättien valtaa, todellisuudessa se vain vahvisti niitä

Mediayhtiöiden suojaksi tarkoitettu EU:n tekijänoikeusdirektiivi pitää panna täytäntöön Suomessa tänä kesänä. Sen hyväksyntä todennäköisesti vahvistaa suurten alustayhtiöiden valta-asemaa suhteessa mediayhtiöihin ja journalismiin entisestään, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Juha-Pekka Raeste"

https://www.hs.fi/talous/art-2000007843275.html -

 

..

IJL-HS-kommentoinnit

SUOMI24

TIEDE https://www.tiede.fi/keskustelu/77230/facebook-riitelyn-ja-vastakkainasettelun-keskipiste?changed=1615383161 - 



...
25865