kiinalainen%20tesla.jpg

"kiinalaisten tesla" -HS-otsikoituna

 

 

Shanghain autonäyttelyssä on osa Kiinan 486 sähköauton­valmistajasta, ja moni niistä ehkä viimeistä kertaa

Ilkka Luoma 19.4.2019 - 7:33:
 
 
 
Aivan ensimmäiseksi - Kiinassa valmistuu joka vuosi yli 340 000 ylempää insinööriä; se on enemmän kuin USA' ssa, Venäjällä ja EU' ssa yhteensä. Toisekseen muistan omakohtaisesti vuoden 2001, kun kiinalainen kaukoidän jätiksi kasvanut ZTE rantautui kutsustamme Suomeen - ensimmäistä kertaa. ZTE' n uudella Euroopan johtajalla oli mukanaan matkapuhelinmalleja - pieniä ja siroja, mutta hiukan natisivat. Tuolloin maailman kännykkäjättiläinen liki säälien katsoi noita ZTE-tekeleitä. Ilmaistiin, eteivät kiinalaiset osaa kännyköitä tehdä. Tuo oli siis historiaa. 

Nyt Kiina on maailman suurin automarkkina, -valmistaja ja erityisesti sähkökulkuneuvojen, joita on potkulaudoista linja-autoihin, kuten HS kirjoittikin - suomalaiset tilaavat noita kiinalaisbusseja todelliseen testikäyttöön lukuisia, jo tehdyllä toimitussopimuksella. Onkin varmaa, että 10 vuodessa valmistuneilla noin 3,4 miljoonalla ylemmällä insinöörillä on kyky suunnitella, tuotteistaa ja valmistaa eniten sähköhenkilöautoja. 

On aivan normaalia markkinataloutta, että maailman suurimmille markkinoille rynnistää satoja sähköautovalmistajia, ja tietysti kotimaisia, koska niiden kesken on se kovin kilpailu - varsinkin kiinalaisessa hintaluokassa. Kiinalaiset ostivat ruotsalaisen Volvon, ja tekevät siitä premium-auton torppaamaan mersut, audit ja bemarit. 

Kiinalainen laatu kasvaa koko ajan - oletko kokeillut nyt heidän kännyköitä - Huawei, One+ ja ZTE ja omilla Kiinan markkinoilla on sata muuta merkkiä, sillä keskinäinen kilpailu on tiukkaa - ollaanhan 1400 miljoonan asukkaan kansakunnassa. Btw. Nokialaisia oli 2004 Kiinassa 250 miljoonaa - yhtä aikaa aktiiveina! Ei enää. 

Sähköauto on Kiinan tavoite. Ydinvoimaloita tehdään riittävästi ja akkutehdasostoissa ollaan kiinni ympäri maailman - näin kiinalaiset tuovat työtä kaikkialle omiin tehtaisiinsa - ruotsalaiset volvo-insinööritkin ovat hyvin tyytyväisiä. Volvolla menee hyvin. On varmaa että noin 300 sähköautopajasta 30 jää henkiin - se on markkinalaki US' ssakin.
 
...