Norwegian-Boeing-787-Dreamliner-777x437.

Kuva: ~ https://www.laju.fi/uutiset/norwegian-avaa-uuden-reitin-brasiliaan/ - 

 

...

HS:

Lentoyhtiö Norwegian sai velkataakkaansa helpotusta Kiinasta – Osakekurssi rajussa nousussa

https://www.hs.fi/talous/art-2000006283625.html - 

...

Ilkka Luoma 24.10.2019 - 17:46
 
 
Kiinasta Air China olisi ollut kiinnostunut ostamaan osuuden - merkittävän osuuden Finnairista - ei onnistunut vielä. Verrantona voimme pohtia toisen kiinalaisen - Huawein aikoinaan 2008 halua ostaa koko Nokia, siis jo ennen Microsoftia ... eipä jossitella enempää. Huawei on nyt tosin tarkkaavainen, kun Nokia droppasi pörssissä. Huawei kestää trumppistisen kiristelyn. Nokia ei saata edes välillisesti sitä kestää?

Se ei ole jossittelua, että Finnair saa suuren osan voitostaan Kiinan lennoista, jotka junailtiin jo pääjohtaja Keijo Suilan aikana. Nuo Siperian ylilennot on ollut Finnairille lottovoitto. Osa lennoista on ollut Air China -vuoroja. Finairilla ja Helsinki-Vantaalle on ollut uskomaton etuoikeus ...

Nyt kiinalaiset menettelevät oivasti. Tuetaan norjalaisia lentokoneostoissa ja näin saadaan "jalka oven väliin" - ei olisi ihme jos Air China ilmaantuu ostajakandidaatiksi. Kun Finnair ei toistaiseksi onnistunut, voivat norjalaiset viedä potin.

Air China on kasvamassa maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi. Finnair olisi ollut meitä suomalaisia ajatellen hieno erikoisuus kiinalaisten lentolaivastossa - omanansa, tytäryhtiönä - sinivalkoisin värein. Finnair on yksin liian pieni, kun pudotuspeli alkaa.

Mikäli Norwegian lipsahtaa kiinalaisten taskuun, on se merkkitapaus Norjalle ja avaa uusia näkökulmia aina Koillisväylään saakka. Finnair voisi laittaa nyt viimeistään ulkoisen konsultin asialle rakentelemaan uutta lähestymistä - Suomen ja Finnairin eduksi.

Norjalaiset olivat herkempiä ajattelemaan tulevaa huomista ja kiihtyvää lentokilpailua. Kiina on kohta maailman suurin lentomatkustajien maa - riippumatta käytävästä keskustelusta lentoliikenteen päästöistä
.
 
...