...
HS
Poikkeustilanne muutti suomalaisten kulutusta
~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006456556.html -
..
sunnuntai, 29. maaliskuu 2020
...
~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006456556.html -
..
Aivan tavallisen aktiivi-ihmisen mietintää, ruplutusta, julkituontia, ärhentely ja puhetulvaa asioista, jotka pakottivat kirjoittamaan - nyt osoitamme huomiotamme kohti ympäröivää luontoa, toivottavasti sen ehdoilla.
China Donald Trump Kiina NATO Nato Nato - isäntämaa pöytäkirja Nato kielteisyys Naton taistelualusta Naton uhka Paavo Väyrynen Sanna Marin Sauli Niinistö Venäjä Venäjän uhka Vladimir Putin YHTEISKUNTA idän ja lännen vastakkainasettelu kasvuhokema koronavirus koulukiusaaminen kouluväkivalta sotilaallinen liittoutumattomuus sotilaallinen vastakkainasettelu trumppismi west trolling manipulation
Tämä kasvuhokemallisuus on paljolti aikaansaanut nykyisen ympäristömuutoksen. Ilmastonmuutos on vain yksi ilmentymä sellaisesta ihmisperäisestä kulutuksesta, joka säkenöityy vuotuisena ylikulutuspäivänä kevään paisteille. Nykyinen kulutusyhteiskunta on paljolti "näyttö- ja vertailutaloutta" - "minulla on suurempi".
Nyt kun meidät on rajattu koteihin, kauemmaksi muista ihmisistä rykimään hihaan ja hengittämään sisään - on oiva paikka miettiä kulutusta, raha-asioita, siis ostovoimakysymyksiä. Erityisesti sitä, mitä meille lopulta tuo näyttö- ja vertailutalous merkitsee.
Onko oltava mersu, onko oltava kolme ulkomaanmatkaa vuodessa ja onko oltava merkkivaatteet, joita uudistan kerran kolmessa kuukaudessa. Samalla voimme miettiä onko kauppakeskusostoskävely sitä oikeaa liikuntaa, ja mitä merkitseekään, kun pitää ostaa ostamisen perästä.
Kun olemme ostospainotteisia ja innokkaita saamaan aina uutta - lapsillekin leluja monikertana ja yhä useammin. Tiedämme fiksuina, että kulutuskäyttäytyminen on muuttanut ja muuttaa yhteiskuntamoottorin kellotaajuutta:
Nopeammin, suuremmissa erissä (sipsipussitkin kasvavat kuin dinosaurukset aikanaan) ja yhä moninaisimmin valikoimin - ennen oli HK' n Sininen ja Jätkänkyrsä - nykyään tiskissä on 164 eri lajia - thuringenista Gotlerin kautta kasviskanametwurstiin.
Meitä ohjataan markkinoinnilla, josta hersyvimpänä muotona mainonta jyllää
Kerrotaan että amerikkalaislapsi kokee ~1,2 miljoonaa mainosta, jo ennen aikuistumista - mikä onkaan tuon kulutusinfovirran manipuloiva vaikutus?
Nyt meille ojentaa tuo [141 | 136] Koronavirus* - yhtenä osana biosfääriä [!] - kättä! Korni ilmaisu, mutta kädenojennus antaa mahdollisuuden miettiä kulutushokemaa ja sen sijalle vähentämisen filosofian, mistä luonto kiittäisi kauniisti antamalla Elämän.