Kuva ~ https://www.verkkouutiset.fi/teho-osaston-ylilaakari-allle-kaikki-ei-voida-pelastaa/#45c0a3ac -
...
HS
Huoltovarmuuskeskuksen epäonnistuneen kasvosuojainkaupan taustalla on miljoonien eurojen kiista, johon kytkeytyy alamaailmaan verkottunut liikemies
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006469197.html -
..
Nuo kertakäyttöisyydet ovat bulkkitavaraa (myös ammattilaadussa), joilla on standardit - Kiinassa omansa ja usein EU' ssa ja Suomessa omansa - usein erilaiset kuin Kiinassa. Kiinassa nuo Suomeen toimitetut virussuojatuotteet saattavat olla käytössä kiinalaisissa sairaaloissa!
Onnistunut kauppa edellyttää, että ostaja tietää tarkasti mitä haluaa ja osaa sen selostaa - dokumentein, esimerkein ja mallikappalein sekä selostein millaisia standardeja edellytetään ja niistä omat dokumentit. Tämä on Kiina-kauppojen arkipäivää. Tosin nyt ollaan oltu aivan poikkeavan kiireen kanssa liikkeellä. Arkipäivään kuuluu myös varmentaa, että myyjä on varmasti tietoinen kaikista vaateista! Tämä täytyy osata tehdä tahdikkaasti.
Ostajan täytyy osata tunnistaa todellinen kiina-asiantuntija kuin myös hallita myyjän valinta - usein tarjousten pohjalta, mutta tässä täytyy tuntea myyjä - se edellyttää henkilökohtaisia suhteita, tuntemusta ja ymmärrystä kuinka Kiinassa toimitaan - oman luottoverkostonsa [!] kautta. Tämä on ehkä se tärkein tekijä - tuntemus ja jo aiemmin luotu luottamus - puolin ja toisin.
Ostajan täytyy osata selostaa tarpeensa niin, että se on varmasti myyjän tiedossa, vieläpä siten, että tässä kohdin - Kiinassa oleva luottovarmistusverkosto huolehtii valvonnan (Kiinassa kiinalaisin menetelmin) - aina tuotannon aloittamisesta sen viimeiseen pakettiin ja tässä kohdin lentokentälle menoon ja oikeaan koneeseen.
Tämä toiminnan luottovarmistuksen yhteys suomalaiseen kiina-konsulttiin on jatkuva ja varmennukset kuitataan jokaisessa checking-point' ssa kerrallansa - yksinkertaisin ennalta sovituin kuittauksin >[2]