talhel_tunneli2.jpg

https://www.sttinfo.fi/tiedote/suomen-ja-viron-valinen-rautatietunnelihanke?publisherId=69817176&releaseId=69853402 - 

 

 

...

HS:

Peter Vesterbackan ajama Tallinna-tunneli ajautui vastatuuleen Virossa: ministeri kritisoi valmistelua puutteelliseksi ja selvityksiä riittämättömiksi

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006190283.html  - 

...

Ilkka Luoma 1.8.2019 - 10:36
Peter Vesterbacka' lla on Kiinasta MoU-tyyppisiä aiesopimuksia, jotka eivät takaa mitään muuta kuin sen, että neuvottelut jatkuvat ja tarkentuvat, jos ovat tarkentuakseen. Sen voi kuitenkin sanoa, ettei EU-maihin Kiinasta tulee yhtään rahaa, ellei suunnitelmalla ole maa- ja EU-hyväksyntää ja mieluummin vielä maa- ja EU-rahoitusta. Silti Peter on tehnyt vakuuttavaa työtä Kiinassa - ei MoU' takaan saada, ellei siinä nähdä itua liiketoimille. 

Kiina satsaa omiin kauppateihin - puhutaan Silkkiteistä, joista yksi on pohjoisessa oleva meriyhteys - Koillisväylä. Koillisväylän etu on se, että Venäjä voi antaa sillä turvatakuut, kulkeehan se Venäjän rannikon "läheisyydessä" - ja Venäjä on käytännöss Kiinaan nähden Koillisväylän ainoa rantavaltio ja matkalla on monia kiintoisia pysähdyksiä ... 

Eräs yksityiskohta näkyy erinomaisesti Helsingin telakalla - LNG-alus LNG-Yamal - se on telakan uusin matalakulkualus - juuri Koillisväylälle. Helsingin telakka siirtyi Venäjän puolustushallinnolta nyt väliaikaisesti yksityiselle venäläiselle, jolloin on valmiudet löytää huipputelakalle uusi todellinen omistaja - Kiinasta. 

Vesterbacka tietää, että Tallinna-tunnelin tulee jatkua ratayhteytenä pohjoiseen Espoosta/Helsingistä - sen tulee jatkua sähköratayhteytenä aina Jäämeren rannalle - ei Nato-valtio Norjaan, vaan Suomen vuokrasatamaan Petsamon Liinahamariin - vuokraratayhteyttä pitkin Jäämeren jatkeena - kuten on vuokraväylä Saimaan kanava! 

Koillisväylä on kiinalaisten pohjoisin Silkkitie ja sille pitää olla jatke ratana niin Pohjois-Venäjälle, Pietarin alueelle kuin Tallinnan kautta muualle itäiseen Keski-Eurooppaan. Venäjän puolella ratayhteyden viereen voisi tulla verkkokauppa Alibaban Pohjois-Euroopan logistiikkakeskus. 

Koillisväylää pitkin tulee kulkemaan myös datayhteys, joka voi sitten seurailla Jäämeren rataa aina Helsinkiin ja matkalle voitaisiin saada ensimmäinen kiinalainen datakeskus - ehkä verkkokauppa Alibaba pääkäyttäjänä. 

Kiina katsoo kokonaisuutta ja tässä se on.
 
...