...
HS:
Peter Vesterbackan ajama Tallinna-tunneli ajautui vastatuuleen Virossa: ministeri kritisoi valmistelua puutteelliseksi ja selvityksiä riittämättömiksi
~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006190283.html -
...
torstai, 1. elokuu 2019
...
~ https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006190283.html -
...
Aivan tavallisen aktiivi-ihmisen mietintää, ruplutusta, julkituontia, ärhentely ja puhetulvaa asioista, jotka pakottivat kirjoittamaan - nyt osoitamme huomiotamme kohti ympäröivää luontoa, toivottavasti sen ehdoilla.
China Donald Trump Kiina NATO Nato Nato - isäntämaa pöytäkirja Nato kielteisyys Naton taistelualusta Naton uhka Paavo Väyrynen Sanna Marin Sauli Niinistö Venäjä Venäjän uhka Vladimir Putin YHTEISKUNTA idän ja lännen vastakkainasettelu kasvuhokema koronavirus koulukiusaaminen kouluväkivalta sotilaallinen liittoutumattomuus sotilaallinen vastakkainasettelu trumppismi west trolling manipulation
Kiina satsaa omiin kauppateihin - puhutaan Silkkiteistä, joista yksi on pohjoisessa oleva meriyhteys - Koillisväylä. Koillisväylän etu on se, että Venäjä voi antaa sillä turvatakuut, kulkeehan se Venäjän rannikon "läheisyydessä" - ja Venäjä on käytännöss Kiinaan nähden Koillisväylän ainoa rantavaltio ja matkalla on monia kiintoisia pysähdyksiä ...
Eräs yksityiskohta näkyy erinomaisesti Helsingin telakalla - LNG-alus LNG-Yamal - se on telakan uusin matalakulkualus - juuri Koillisväylälle. Helsingin telakka siirtyi Venäjän puolustushallinnolta nyt väliaikaisesti yksityiselle venäläiselle, jolloin on valmiudet löytää huipputelakalle uusi todellinen omistaja - Kiinasta.
Vesterbacka tietää, että Tallinna-tunnelin tulee jatkua ratayhteytenä pohjoiseen Espoosta/Helsingistä - sen tulee jatkua sähköratayhteytenä aina Jäämeren rannalle - ei Nato-valtio Norjaan, vaan Suomen vuokrasatamaan Petsamon Liinahamariin - vuokraratayhteyttä pitkin Jäämeren jatkeena - kuten on vuokraväylä Saimaan kanava!
Koillisväylä on kiinalaisten pohjoisin Silkkitie ja sille pitää olla jatke ratana niin Pohjois-Venäjälle, Pietarin alueelle kuin Tallinnan kautta muualle itäiseen Keski-Eurooppaan. Venäjän puolella ratayhteyden viereen voisi tulla verkkokauppa Alibaban Pohjois-Euroopan logistiikkakeskus.
Koillisväylää pitkin tulee kulkemaan myös datayhteys, joka voi sitten seurailla Jäämeren rataa aina Helsinkiin ja matkalle voitaisiin saada ensimmäinen kiinalainen datakeskus - ehkä verkkokauppa Alibaba pääkäyttäjänä.
Kiina katsoo kokonaisuutta ja tässä se on.