kasvuhokema6.jpg

Kuva ~ https://ilkkaluoma.vuodatus.net/lue/2019/01/kasvuhokema-on-saavuttanut-maalliset-rajansa - IJL (C) 

 

...

HS

Kun taloudet eivät menekään ennusteiden mukaan kohti taantumaa, selitys saattaa löytyä kuluttajista

Ilkka Luoma 6.11.2019 - 9:41
Kuluttajaportaan astuminen kasvuhokematuennan tielle, synnyttää se lisää lämpenemistä, päästöjä sekä ongelmia biomassallisiin kiertoihin, joiden kaikkia vaikuttimia me emme edes tunne.

On kohtalokasta uskoa, että juuri kulutusta lisäämällä edistämme elämänlaatuamme, ehkä se lisää materiaalista elintasoa ja sen myötä henkistä mannaa näyttö- ja vertailutaloutena, joka taas lyö rajusti biosfäärillisen monimuotoisuuden korville.

Lännen markkinatalousmaissa on suuri - oikeastaan suurin kulutuksellinen ympäristöjälki - per kuluttaja laskennalla. Tässähän on kysymys siitä, että onko kiinalaisilla ja intialaisella sama oikeus kuluttaa kuin suomalaisella ja amerikkalaisella.

Jos nuo 2800 miljoonaa kiinalaista ja intialaista kuluttaisivat kuten amerikkalainen - tarvitsisimme noin 2-3 maapalloa lisää. Tätä operaatiota eivät edes kiinalaiset osaa tehdä - vaikka Tallinna-tunneilta osattaisiin tehdä 10 kappaletta.

Lännessä on vihdoin opittava kulutusvähennykseen - per asukas. Se taas lyö tuotantokoneistoa korville, se lyö työllisyyden korville ja lopulta kasvuhokeman korville, kun bkt ei enää nousekaan, vaan vähenee.

Tuo vähentymä edesauttaa ympäristön toipumista, jos vielä siihen lisätään hyötysuhteiden parannus, materiaalien kierrätys ekologisesti kuin myös energiankäytön vähentyminen ja siirtyminen suoraan Auringon tuottamaan energiaan - varastoitumisjärjestelmineen.

Jos piirrämme aikakäyrästölle yhden keskimääräisen ihmisen kulutusmäärän, -jäljen ja materiaalien käyttömäärät kuin biomassojen käytön - siis per ihminen viimeiseltä 100 000 vuodelta, niin graafin näkemisen jälkeen valtaa kaikkien äitien hämmästys - kuinka paljon nuo käyrät kohoavat eksponentiaalisesti viimeisen 150 vuoden aikana! On aika herätä juuri tuohon henkilökohtaisen kulutuksen aitoon havainnointiin!

Samalla voisimme katsoa miten tuo kuluttajakohtainen aikagraafi elää eri maiden asukkaiden osalta ja huomata vimein missä sen vastuun tulisi asua, ja siis missä tulisi toimia ja nopeasti!
 
...