pikavippi2.jpg

 

 

Sosiaalinen media antaa nuorille kuvan, että menestys rakennetaan ostamalla – Marsa Ikonen on 20-vuotias ja velka­koukussa

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006098508.html - 

 

Ilkka Luoma 9.5. 8:58
 
 
Pikavipit ovat monet nuoren ajelehtijan kuoppa syvyytenä, josta nouseminen ottaa vuosikausia, jos koskaan enää on pääsyä "ihmisten ilmoille". Ajelehtivia nuoria on kymmeniätuhansia, he eivät tiedä aamulla mitä iltapäivällä tekevät. Velka on houkutus, sillä sen teolla voi ottaa osaa kulutushokemalliseen yhteiskuntaan, jossa eletään näyttö- ja vertailutaloutta. Millaisen opin kukin on saanut omilta vanhemmiltaan - herää kysymys. 

Kuvaruudut, tabletit ja kännykät - viippailuineen - ovat toinen hauta, väärin käytettynä. Mutta! Mikä onkaan väärin - kuka tai ketkä määrittävät sen? Some on maailma, jossa usein yksinäiseksi tuntevat nuoret seikkailevat - sieltä voi saada itsetuntoa, joka on karissut vastoinkäymisten jälkiseurauksena. Joukkoon kuuluminen ja itsensä tarpeelliseksi tunteminen ovat lähtökohtia. Rahalla on saatettu hamuta suosiota, tunnustusta ja arvostusta jostain sellaisesta, joka on usvaa ja savua - kadotakseen taivaan tuuliin. Pikavipit tulee kieltää yksiselitteisesti. 

Some ja Facebook on yhä enemmän myös mainosalusta, ja kun nuori kokee oman Naama-seinän omaksi alueeksi, niin sinne puskevat täsmämainokset koetaan omiksi ja niitähän on "uskottava ja toteltava"! Kun ei ole ansaittua rahaa, oli sitä helppo ottaa pikana - minuutissa tilille -kuului mainoslause. 

Mikä onkaan näiden pikavippiyhtiöiden vastuu, ahneus ja ajattelemattomuus - kaikkinensa? Business edellä - näinhän liikemiehet hokevat kasvuakin, jota tulee saada vielä kasvun päällekin. Entä nuorten vanhemmat - missä mennään? Kuka ja ketkä kantavat huolta omista jälkeläisistään, jotka ovat se meidän elämän tärkein tehtävä - lisääntyä ja hoitaa lapset säälliselle tielle, jotta suku jatkuu
...
 
...