verkkokauppa4.jpg

 

Piirros ~ https://kauppa.fi/uutishuone/2019/10/22/statista-paivittaistavaroiden-verkkokauppa-kasvaa-maailmalla/ - 

 

...

1 - Kulutushypestä vähentämisen vastuullisuuteen

Nykyinen kulutustalouden kasvuhokema synnytti jo äidinmaitoon tuon ostamisen ihanuuden, tavaroiden hypistelyn ja tarpeiden syntymisen jopa hetkessä kaupan ostoslaarin edessä tai taitavalla mainoskampanjalla - vrt. Lidl-lenkkarit.

Nyt kun hypistelyä toppuutellaan ja osa kansakunnasta on rajattu koteihin, joissa kuitenkin liki joka "savussa" on jokin nettiyhteys - eli yhteys verkkokauppaan. Tänään liki jokaisesta kännykästä on yhteys maailmallisuuteen!

Kuvallinen "hypistely" ei levitä Koronaa, ja on niin helppoa klikkailla rukseja tavarakohtiin, jotka näkyvät edustavina verkkokaupan kuvissa - riittävin kehulausein.

Maailmalla on kaksi alan jättiläistä - ehkä se suurin - Alibaba Kiinasta (ollen kauppa-alusta) ja Amazon US' sta (ollen jo lähes kaikkea bittimaailmassa). No, kisailkoot ykköstilasta. Oleellista on ostamisen helppous, joka taas toisaalta on synnyttänyt Postillekin töitä - tosin ei enää monopolissa, näin valtiollinen toimija joutuu terhakoitumaan. Postilla on edelleen myös yhteiskuntavelvoitteita.

Verkkokauppa loi massiivisen tavaravirran - suuntaan ja toiseen, kun kuluttaja palauttaa "päälle sopimattomia" kenkiä, housuja, paitoja .. . Verkkokauppa loi kilpailutilanteessa "ilmaisen palautuksen". Esimerkiksi R-Kioskeissa tuo meno-paluu virta on hyvin havaittavissa! Verkkokauppaan on luotu kuluttajalle myös lakiin ja säädöksiin perustuvia oikeuksia!
>

.

HS: " ... Korona sai suomalaiset ostamaan verkosta myös muotoiluesineitä ja kodin elektroniikkaa. Keskossa uskotaan myynnin jäävän aikaisempaa korkeammalle tasolle pandemian jälkeen ... "

https://www.hs.fi/talous/art-2000006487837.html   - 

.

2 - Mutta itse ostaminen. Ostamme täällä lännessä erityisesti - liikaa, siis keskimäärin

Joukossamme on sellaisiakin, jotka eivät voi ostaa edes kivijalasta tarvittavaa määrää maitoa lapsille, kun raha ei sitten millään riitä. Kulutuserot ovat revenneet - osa mällää, ja osa kärvistelee. Erityisesti nyt, kun osa on lomautettu ja koululaiset ja tarhaikäiset ovat kotona - pitäisi tuo vuokrakin maksaa.

Näin kirppistoiminta saa uusia asiakkaita, ja tuo 'second hand' on aina pois uusien kaupasta. Siis riittävästi leviävä "materiaalinen köyhyys" kaventaa tuotannollista uuskulutusta ja samalla kirkastaa näkemäämme ilmanalaa - vähentäen liukuhihnojen liikettä ja tavaravirtojen rallia.

Suurin asia ympäristöämme ajatellen on "pelko", että innostumme, kun Korona hellittää (mennessään viruksien tuotekehitykseen - evoluution ohjastamana) ja luo kauppojen pyörö-oville karusellimäisen liike-efektin, siis kulutus pompsahtaa vastinpiikiksi, tähän nykyhetken kulutuskuopan täytteeksi - ylittäen sen reippaasti?

Miksi me Elämme kulutusjohdannaisina?

[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2019/11/puolitatko-kulutuksesi-pelastatko.html - ]

Miksi meillä vaikuttaa niin väkevästi tuo näyttö- ja vertailutalous, jota säestetään liike-elämästä jatkuvana kasvuhokemana?

Olisiko nyt aika herätä katsomaan kulutusvähenemän aikaansaamaa elinympäristömme näkemäesteiden kaikkoamisen ihanuutta, kun esimerkiksi intialaisten silmät saivat näköpiiriinsä jopa kohoavat Himalajan uljaat vuoret.

Jos emme innostu kulutusvähentämiseen, niin ainakin nyt tutkijat, tohtorikoulutettavat ja muutkin saavat kosolti tietoutta, tilastoja ja tietämystä, mitä Koronan aikaansaama vähennys sai aikaiseksi - myös perheongelmina, koululaisstressinä, avioeroina ja rakasteluaikojenkin kortille menona.

Ei unohdeta vanhuksia, joiden joukossa Korona suoritti meille tuntematonta tehtäväänsä - tehtiinkö asian eteen riittävästi inhimillisyyden työtä, jää myöhemmin arvioitavaksi. Edellinen lause "scifistisesti" ilmaistuna - tokihan tiedämme, että viruksien tehtävä on lisääntyminen ja sen myötä "isäntäkasvien etsiminen"
. e

 

...