kansalaismedia.jpg

Kuva: ~ https://www.slideshare.net/Tuija/kuopion-journalismin-pivt-992006 - 

...

HS

HS:n toinen päätoimittaja Anu Ubaud: Toimittajan tehtävä on lisätä ymmärrystä

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006227706.html  - 

.

Ilkka Luoma 5.9.2019 - 22:02
 
 
"Lisätä ymmärrystä" - tuo särähti hyvin tai huonosti. Pitääkö kriittisesti puolueettoman ja täyteen todellisuuteen pyrkivän median opastaa, neuvoa vai peräti opettaa lukijoitaan? 

Ymmärryksen lisääminen on usein myös asioiden selventämistä, oikeellistamista, totuudenmukaistamista ja tiedon määrän lisäämistä käsiteltävään asiakokonaisuuteen. 

Lisätä ymmärrystä voi olla myös hienostunutta manipulaatiota ja opastusta juuri haluttuun oppi- tai yhteiskuntamallisuuntaan. 

Tänään media käy etsikkoansa, sillä kansalaisten suoramedia hakee linjojaan ja menetelmiään saavuttaa tiedonkulkua suoraan tapahtumista lukijoille/ katsojille. 

Tämä kansalaismedia jättää pois välistä tiedonmuokkauksellisen välikäden - toimitukset ja päätoimittajuudet, jotka ovat aina enemmän tai vähemmän tiedon inkvisiittoreita, sensuroijia ja muokaajia - niin hyvässä kuin pahassa. 

HS' llakin on linjansa, joka muuten pääkirjoituksissa ilmaistaan rehellisesti. HS on lukijoidensa näkökulmasta muun muassa Naton kannattaja ja ajaa omaksumaansa linjaa määrätietoisesti - onko se nykyajan median tehtävä - jääkööt lukijoiden ratkaistavaksi. 

Uusi päätoimittaja joutunee ottamaan kantaa voimistuvaan kansalaiskirjoitteluun ja -kommentointiin. 

HS on luonut myös kansalaisvaikutekanavan US-Puheenvuoron siivittämänä(?) - tämän kommentointiareenan, jossa voi kirjoitella nimimerkillä tai oikealla nimellä. 

Toimittajuus joutuu yhä enemmän puuttumaan kansalaissisältöön - virallisesti vihapuheen eliminoimiseksi, josta muuten perussuomalaiset käyvät täyttä infosotaa informaatiotuottajia kohtaan. 

Vapaan sanan kehykset kutistuvat tässä vihapuheen ja "vihapuheen" maailmassa. 

Mielipidekysymykset eivät ole huomaavaisuudessaan vihapuhetta - kriittisyys maahanmuutosta (so. reviiripuolustautumista) ei ole vihapuhetta, kunhan osataan kohteliaisuus ja yksilöön puuttumattomuus. 

On jo selvää, että informaatiossaan suuntaavat mediat käyttävät vihapuheilmiötä hyväkseen ajaakseen omaa linjaansa kantaaottavana mediana
.
 
...